|
||||||||
|
Joey Verskotzi is een Amerikaanse multi-instrumentalist, zanger, songschrijver en producer uit Los Angeles die zijn carrière heeft opgebouwd als soloartiest, maar die ook soundtracks voor films en televisieseries en muziek voor TV-commercials heeft geproducet. Hij componeert ook nummers voor andere artiesten maar hij brengt sinds zijn debuut in 2010 parallel af en toe eveneens zijn eigen soloalbums op de markt onder de artiestennaam ‘VERSKOTZI’ waarvoor hij niet echt ver is moeten gaan zoeken. Hij debuteerde op plaat in 2019 met het album “No. 90” en nam daarna in 2022 voor zijn nieuwe label ‘Preach Records’ de EP “Manifest 22222” op, de voorganger van de nieuwe plaat die we hier wat nader zullen evalueren. Zijn meest recente album werd opgenomen in Nashville, Tennessee en is een muzikaal conceptueel project genaamd “Shiring” waarop hij dertien nummers over zijn persoonlijke route tot zelfontdekking heeft gebundeld. Het werd een bont geheel van iets meer dan 40 minuten indie rockmuziek vermengd met enkele typerende elementen uit de folkmuziek. Via meditatieoefeningen zocht ‘VERSKOTZI’ zijn weg in het complexe sociale en politieke landschap dat Amerika dezer dagen vormt. De eerste echte song op het album is het rockende “iiii Need More Tiiiime” (nee, geen typfouten) wat hij daarna gewoon al rockend verderzet in het nummer “I Don’t Believe In Everything…But I Do!”. Rauwe elektrische gitarenrock typeert de tracks “Little Boy & FAT MAN” en “Begging For More”. Hij kan het echter ook akoestisch en poëtisch zoals hij knap demonstreert in de song “Desert Sun” en ook het nummer “Generation After Generation” blijkt over een behoorlijk catchy melodie te beschikken. Dan zijn we op de tracklijst van “Shiring” toegekomen aan de twee nummers die we hier in de vorm van video’s hebben toegevoegd: pianoballad “Normal Kid” en het zachtjes rockend beginnende “You Again” dat naar het einde toe wel behoorlijk ontspoort. Tussendoor krijgen we ook nog het ietwat bizarre “Cosmic Angels”. ‘VERSKOTZI’ durft hier en daar wel eens wat elektronica in de weegschaal te gooien zoals o.a. in de tracks “The Great Migration” of in “8BILLIONWORLDS”. Afsluiten doet hij op dit album echter opnieuw met een mooie akoestische ballad in de song “What’s It Gonna Take”. (valsam)
|